Olennaisen tiivistäminen

Se on taito. Löytääkseen olennaisen tai punaisen langan, joka kuroo prosessin olennaisuudet yhteen, täytyy ensin tuntea taustat (markkinatilanne aikajanassa) ja kokonaisuus.

Shakespearen mittava tuotanto kahdessa tunnissa. Tämän toteuttaa Peacockin ”kutistettu Kansallisteatteri”. Tuotanto vaikuttaa tutustuneen Shakespearen tuotantoon sekä sen aikaiseen teatteriperinteeseen. Niin selkeää näytelmien luokittelua en ole kuunaan teatteriopintojeni ajaltakaan nähnyt kuin mitä tämän Hou Hou shown esitteessä.

Kokonaisuus on hyvä ryhmitelllä (esim. Shakespearen näytelmät tragedioihin, komedioihin ja historiallisiin näytelmiin) ja tarkastella niitä ensin omissa luokissaan. Kun on taustoittanut ja tutustunut kokonaisuuteen, on aika poimia asiat, jotka toistuvat ryhmien sisällä ja välillä. Nämä ovat tai vähintään viittaavat keskeisiin asioihin. Punainen lanka alkaa kehkeytyä. On tärkeää huomioida, että olennaisuuksien painotukset osuvat oikein suhteessa kokonaisuuteen.

Hou Hou –tiimi löysi seuraavat olennaisuudet: Shakespearen nimi (näppärä statistikko laskee mainintakerrat), kuolemat (tapot, murhat, oman hengen riisto) ja sekavat sukulaisuus- ja rakkaussuhteet. Katsojalle jää kuitenkin mielikuva, että Hamlet edustaa puolta koko kirjailijan tuotannosta. Painotus siis pielessä, vaikka olennaisuudet koko tuotannosta oli kuitenkin löydetty, mm. kaikkien kuningasdraamojen tiivistäminen yhteen otteluun toimi nerokkaasti: peliketju ja –tapa oli löytynyt.

Kun tiivistää, on tärkeää huomioida niin tutut kuin tuntemattomatkin asiat. Ne, mitkä tiedetään ja tunnustetaan sekä hiljainen tieto, sitä mitä emme osaa käsitellä sen outouden tai liiallisen tuttuuden takia. Nekin on kudottava punaiseen lankaan yhtälailla kuin tutut asiat.

Kun esitetään nopealla tahdilla viisi näytöksisiä Elisabethin aikaisia draamoja, on helpompi välittää tarina katsojalle jo tutuista näytelmistä, kuten Romeo ja Julia, Mac… (salaperäisyys paljastuu Peacockin esityksessä),Othello ja Hamlet. Tuntemattoman näytelmän esittäminen nopeutettuna kokonaisuudessaan olisi kaiketi ollut liian haastavaa.  

Huomioi näkökulmat. Ihmiset – yrityksessä, yhteistyökumppanit, kilpailijat, asiakkaat – näkevät liiketoiminnan eri tavoilla. Joskus voi olla järkevää kutsua asiakkaat yrityksen kehittämiseen. Näin saadaan tuotteiden ja palveluiden todelliset käyttäjät eli asiantuntijat omassa leirissään punaisen langan kokonaisvaltaiseen kerimiseen. Osallistava markkinointi – miksei liiketoiminta – on ajan hengen mukaista.

”Pistä edes meikkiä”, huudan katsomossa tuntiessani osaa Ofelian tuskasta. Minut on muiden katsojien mukana osallistettu Hou Hou Shown esitykseen. Sitä ennen joku meistä on saanut nimmarit, esiintynyt ”Terona” ja olemme paljastaneet Shakespeare-tietämyksemme käsiäänestyksenä.

Summa summarum, mise-en-abyme näytelmässä (eli näytelmä näytelmän näytelmässä) on kunnianhimoinen tavoite, ehkä liikaakin, jopa siinä määrin että se pyhittää keinot. Ei saa yrittää liikaa, ei saa etsiä vastauksia, vaan pysyä substanssissa ja sen kehyksissä ja suunnata ne kohti tavoitetta.

Jos How Hou Hou Shown tavoite oli yhdistää Shakespearen tuotanto, viihde ja vitsit, pikkujoulut ja teatterin tekeminen, olennainen ja punainen lanka oli löytynyt (lukuun ottamatta kallistumaa painotuksessa). Mutta jos tavoite oli löytää Shakespearen tuotannon punainen lanka (vakavasti puhuen), se oli vielä kovasti sekaisena keränä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *