Aasian markkinat ovat moninaiset ja nälkäiset. Ei liene yhtäkään tuotetta tai palvelua, jolle ei löytyisi markkinaa Aasiasta. Aasiassa ei myöskään liene maata, jossa talouden kasvu olisi alle sen, mikä se on EU:n missään maassa. Löytyisikö yrityksesi kasvu siis Aasiasta?
Ensin pitää löytää sopiva markkinoiden aloitusmaa. Usealle suomalaiselle yritykselle se on Hongkong tai Singapore, mikä on järkevää, koska liiketoiminnan perustaminen sinne on selkeää ja loogista ja niiden kautta muille Aasian markkinoille meno helpottuu. Mutta herkullisimmat markkinat löytyvät usein Hongkongin ja Singaporen ulkopuolelta. Länsimaiset yritykset näkyvät jo vähemmän kehittyneissä Laosissa ja Myanmarissakin. Siksi suosittelen harkitsemaan markkinoille menoa suoraan sinne, missä asiakkaatkin ovat. Liiketoiminnan perustaminen voi kuitenkin olla pitkä kimurantti tie täynnä yllätyksiä, mutta oikealla asenteella, huolellisella työllä ja kärsivällisellä sisulla olet heti oikeilla markkinoilla.
Vertaile siis eri maita ja markkinoita. Mitkä asiat painavat vaakakupissa: liiketoiminnan perustaminen (yritysmuoto, kannustimet, byrokratia, tullit ym.), turvallisuus (poliittinen, taloudellinen, maantieteellinen), markkinoiden koko ja sopivuus (asiakkaat), jne. Mikä on yrityksesi riskin sietokyky? Miten kotiuttaa varat? Toimiiko vai tökkiikö kommunikointi?
Ei riitä, että valitset maan, koska maan sisällä on lukuisia eri markkinoita ja segmenttejä. Mikä niistä on sinun? Segmentoi huolella. Mieti, miten tuotetta pitää muokata niin, että se puhuttelee segmenttiäsi. Mikä markkinointistrategia toimii? Kun olet selvityksesi tehnyt, toimi nopeasti ja ole valmis äkkinäisiin muutoksiin. Itä- ja Kaakkois-Aasiassa ei ole trendejä vaan fadeja: tänä vuonna tuote X myy kuin häkä ja ensi vuonna tuote Y. Suomalainen insinööri, älä rakastu tuotteeseesi, koska sen pitää mukautua kustannustehokkaasti markkinoiden saneluun.
Mietitään vielä tuotteesi ja asiakkaiden yhteyttä. Tuotteesi on lumenaurauskone. Katsot pohjoisia markkinoita: Japanissa sinut ohjataan Tohokuun tai Hokkaidolle, mutta sieltä löytyy jo liuta kilpailijoita. Kiinan pohjoiset markkinat ovat laajat ja talvella kuivat: asiakkaat ovat etäällä eikä ole aurattavaa. Miten olisi Etelä-Aasian vuoristoseudut? Ehkä aurauskoneesi on ketterä vuoristoteillä? Tai passeli auraamaan mutaa Indonesian maanvyörymissä?
En viitsi edes ottaa esimerkiksi mobiili- ja pelialaa, koska sen mahdollisuudet ovat rajattomat. Kambodzassa hypättiin suoraan lankapuhelinteknologian yli mobiiliin; Filippiineiltä lähtee useita virusohjelmia maailmaan ja siellä piirretään amerikkalaisia animaatioita alihankintana; Etelä-Korean koko palvelukulttuuri on langaton ja mobiili; ja tietenkin kiinalaiset tehtailevat kaiken aikaa edullisia kopioita kuin myös liudan innovaatioita.
Aasiassa tuote paketoidaan uudeksi vastaamaan sen segmenttiä, ja pienikin segmentti Aasiassa on usein riittävä. Sulawesin saarella asuu vajaat 20 miljoonaa ihmistä. Mitä jos prosentti eli 200 000 heistä olisi sinulle asiakkaita, riittäisikö se?